Blog
Z každého podujatia vám prinášame zhnutie hlavných myšlienok, videozáznam a krátky zostrih.

Kým ešte pred pár rokmi sme v EÚ diskutovali o obchodnej dohode s USA, tento rok sme na poslednú chvíľu zamedzili vzájomnej obchodnej vojne. Ako sme sa sem dostali a hrozí nám stále obchodný konflikt?

Podľa Martina Mudráka z košickej kancelárie Americkej obchodnej komory AmCham, európski podnikatelia dnes nemajú veľké obavy zo zavádzania amerických ciel. Napriek tomu, že pred pár mesiacmi to vyzeralo, že obchodná vojna je na spadnutie.

Podnikatelia jednak dôverujú dohode, ku ktorej dospel Donald Trump s predsedom Európskej komisie Junckerom. Ďalšou premennou je však to, že reálny obchod s tovarmi medzi Európou a USA nie je až taký veľký.

Podľa Mudráka, aj keď v Európe podniká množstvo amerických firiem, ich produkcia smeruje skôr na tunajší trh a nevyváža sa naspäť do USA. Rovnako európske firmy majú často svoje závody priamo v Spojených štátoch a produkty pre americký trh vyrábajú priamo tam. Napríklad Volkswagen v roku 2011 otvoril fabriku v meste Chattanooga v štáte Tennessee.

To však neznamená, že by nás prípadná obchodná vojna s USA nebolela. Konkrétne oblasti by mohla zasiahnuť tvrdo. Aj keď sa mnohé európske autá montujú aj v USA, z Bratislavského závodu Volkswagen odchádza každé štvrté vozidlo práve do Spojených štátov.

Celkový objem amerických investícií iba na Slovensku je 4,5 miliárd Eur. Ako prízvukuje Mudrák, obchodná vojna nemá žiadnych víťazov.

Od transatlantického partnerstva ku clám

Ako sa teda stalo, že sme takmer skĺzli do obchodnej vojny?

Paradoxne počiatky treba hľadať pri dohode o transatlantickom obchodnom a investičnom partnerstve – TTIP. Podľa Martina Reguliho z Nadácie F. A. Hayeka je každá obchodná dohoda síce celkovo pre ekonomiku plusom, avšak vždy sa nájdu aj odvetvia, ktoré ňou trpia, pretože sú na jednej strane slabšie. A vždy sú také na oboch stranách.

Práve zástupcovia týchto odvetví boli v prípade TTIP na oboch stranách Atlantiku výrazní a hlasní. Keďže dohoda bola nepopulárna medzi robotníkmi, tzv. „blue collar workers“, bolo iba otázkou času, kedy sa tejto témy chytia populisti. Boj proti nej sa stal jednou z hlavných tém aj pre Donalda Trumpa.  

Clá versus dotácie

V prípade Číny ale aj v prípade Európy je pre Trumpa dôležitá otázka dotácií, ktorými tieto štáty a regióny podporujú niektoré hospodárske odvetvia a z amerického pohľadu tak neférovo zvýhodňujú výrobu za hranicami USA.

V prípade Číny sa otvorene hovorí o dumpingu a s nízkou cenou ocele sme mali veľký problém aj v EÚ. Zaviesť clá je podľa Reguliho to najjednoduchšie a najzrozumiteľnejšie, čo politik môže v takej situácii urobiť. Zároveň je to ale aj to najnebezpečnejšie.

Mudrák vysvetľuje, že štát sa môže proti clám brániť na pôjde Svetovej obchodnej organizácie (WTO), no konanie zvyčajne trvá roky. Reálne teda štát zareaguje tak, že tiež uvalí clá na dovoz, aby rovnako uškodil druhej strane. To však nevedie k ničomu inému, než k ďalším a ďalším clám a špirála obchodnej vojny sa rozkrúti.

Hrozba zažehnaná?

V tomto prípade sa nám však našťastie podarilo obchodnú vojnu zvrátiť. Reguli si myslí, že vyhlásenia o tom, že EÚ je pre USA obchodný nepriateľ, Donald Trump nemyslel vážne. Považuje to iba za vyjednávaciu taktiku amerického lídra, ktorý v skutočnosti presne vedel, čo chce dosiahnuť a zrejme to aj na rokovaniach s Junckerom dosiahol. Zrejme šlo o to získať v Európe trh pre tie americké produkty, na ktoré už uvalila clá Čína.

Znamená to, že hrozba obchodnej vojny je definitívne zažehnaná? Reguli s Mudrákom sú mierne optimistickí, avšak dôležitú rolu môžu v najbližších týždňoch zohrať blížiace sa voľby do Snemovne reprezentantov a do Senátu. Naplánované sú na 6. novembra 2018.

Takzvané „midterm“, teda voľby uprostred prebiehajúceho mandátu, sú pre amerického prezidenta kľúčové. Strata podpory v Snemovni a v Senáte by nielen oklieštila jeho mandát, ale hovorí sa dokonca aj o možnosti obžaloby prezidenta, takzvaného impeachmentu.

Donald Trump preto podľa Reguliho i Mudráka potrebuje v najbližších týždňoch prísť s niečím veľkým, populárnym a mediálne silným. Dúfajme, že to nebudú opäť clá.

Celé video z diskusie:


Článok vznikol na podujatí „Café Európa Košice: USA - obchodný partner alebo nepriateľ?“ ktoré zorganizovalo 25. septembra 2018 Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku spolu so Slovenskou spoločnosťou pre zahraničnú politiku (SFPA). Diskutovali - Martin Reguli, Nadácia F. A. Hayeka a Martin Mudrák, Americká obchodná komora na Slovensku. Diskusiu moderoval Patrik Kováč, SFPA.

Pin It

Prihláste sa na odber noviniek Café Európa